En e-bok fylld med de godaste och nyttigaste julrecepten Läs mer

Nötter och frön

Både frön och nötter är bra källor till näring. De innehåller bland annat protein, fibrer, omättade fetter, zink, koppar, järn, selen, fosfor, magnesium, kalium, vitamin E, folat och vitamin B6. Livsmedelsverkets råd är att äta ett par matskedar om dagen av olika sorters nötter och frön.

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bodystore.

Sannolikt kan blötläggning av nötter och frön minska fytat i nötter. Lägre fytatinnehåll kan bidra till att järn, zink och kalcium i nötterna blir mer tillgängliga.

Livsmedelsverket har inget råd om att man bör blötlägga nötter och frön innan man äter dem och skriver att nötter och frön är nyttiga som de är utan blötläggning.

Du avgör själv om du vill eller inte vill blötlägga dina nötter.

Tips! Bodystore har ett brett utbud av frön och nötter.

Stängt för kommentering.

Mellistipsets är årets glutenfria inspiratör och drivs av mamman och kostrådgivaren Isabelle Ståhl. Snabbt, enkelt och näringsrikt är målet med de goda recepten. Ingredienser som passar även de allra minsta. Alla recept är utan tillsatt socker, gluten och mjölkprotein.

 

Receptbok

Ännu fler goda, snabba och nyttiga recept i boken.