Ny e-bok: 30 goda och näringsrika frukost- och mellistips Läs mer

Är det någon skillnad på ljusa och mörka aprikoser?

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bodystore.

Torkade aprikoser är ju så gott, perfekt som sötning i bakning, mjukgörande för den som är hård i magen och dessutom rik på järn. De innehåller naturliga sockerarter och fibrer. Men är det någon skillnad på de ljusa och mörka torkade aprikoserna? Här får du svaret och missa inte receptet på aprikospuré längre ned i detta inlägg.

Är det någon skillnad på ljusa och mörka aprikoser?
I butik hittar vi både ljusa och mörka torkade aprikoser. De ljusa har fått sina färg från svaveldioxid. Snygga, men kan orsaka allergier. Köp ekologiska torkade aprikoser. De innehåller inga kemikalier eller svavel. Bra va?

Tips på goda aprikoser
Saltå Kvarn Ekologiska Torkade Aprikoser
Urtekram Ekologiska Torkade Aprikoser

Hur mycket järn innehåller aprikoser?
Genom att äta 2,5 torkad aprikos får du i dig ca 1 mg järn. Ett barn behöver få i sig runt 10 mg järn per dag. För att se exakta listan över barn, vuxna och järn kan du läsa detta inlägg.

Gör din egen järnrika aprikospuré

• 1 förpackning torkade ekologiska aprikoser
• Vatten

Gör så här
1. Lägg aprikoserna i en skål och fyll med kallt vatten så att aprikoserna täcks. Låt stå i några timmar.
2. Lägg sedan aprikoserna i en mixer, men spara vattnet.
3. Mixa och addera lite av vattnet tills du får en konsistens du gillar. I länken under min profilbild kan du se vilken smart liten mixer jag använder.
4. Portionera purén i t ex pralin- eller isbitformar och frys in. Sedan plockar du fram en ”isbit” som du låter tina i gröten när det är dags för mellis.

Tips!

Här hittar du fler tips, råd och snabbfakta.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *

Bakom Mellistipset står kostrådgivaren och tvåbarnsmamman Isabelle Ståhl som skapar snabba, enkla och näringsrika recept på mellanmål och fika till bebisar, barn och vuxna. Förutom recept får du också tips och råd kring barnets matresa. Mellistipset hoppas kunna inspirera och bidra till god hälsa hos alla barnfamiljer. Recepten är utan tillsatt socker, gluten och mjölkprotein.

Receptbok

Ännu fler goda, snabba och nyttiga recept i boken.

Receptbok
Ännu fler goda och nyttiga recept i boken.